28 november 2013

Låtar.

Plötsligt fick jag ett infall att lyssna på en låt som var omåttligt populär 1998. "Stand by me", en cover på den alltså. Framförd av gruppen "4 the Cause". Detta fick mig att tänka på olika låtar som dykt upp i olika skeden av mitt liv. Det är bara att fråga vem som helst om just det och ingen kan med handen på hjärtat säga att de inte kopplar vissa låtar till specifika händelsen/perioder i deras liv. Läste ett blogginlägg med liknande "tema"  för ett par dagar sedan, om låtar som förknippas med olika händelser i ens liv.

Här kommer ett litet axplock av låtar som jag mycket starkt kopplar till specifika händelser/perioder i mitt liv, de är inte i sorterade efter år utan.. ja, det är lite blandat (inte helt oväntat rätt mycket relaterat till kärleksliv och dylikt):

Stand by me - 4 the Cause:
 Sommaren 1998. Jag som fjortonåring i Österrike för att hälsa på delar av min familj som bodde där då. Jag blev fullständigt nerkärad i en kille, det var ömsesidigt men det blev aldrig något mer avancerat än handhållning och en kram av det hela. Han sjöng den här låten för mig. Tänker på det varje gång jag hör det, det är enda gången någon sjungit för mig på det sättet. Fint minne.


I don't wanna know - Mario Winans
"I don't wanna know
If you're playin' me, keep it on the low
Cause my heart can't take it anymore
And if your creepin, please don't let it show
Oh baby, I don't wanna know"

2006, sensommaren/början av hösten. Jag var kär i en kille som jag intensivt spenderat en vecka med under augusti, sedan flyttade han från stan till Värmland för att plugga. Jag var kär, han sa sig vara kär i mig. Jag såg det som att vi hade ett förhållande. Det var jag visst ensam om, nu i efterhand kan jag förstå det/honom. Hur som helst så satt jag vid datorn en dag, en vän till mig var på besök och jag chattade med nämnda kille på msn. Efter hans namn på msn stod "Är glad! :D" eller något åt det hållet. Den här låten dök upp i låtlistan (bonusinfo: hade laddat ner en mapp med låtar, blandad lista och den var igång - många låtar hade jag aldrig hört, det här var en av dem) och jag frågade varför han var så glad. Höll på att flumma fram och tillbaka om det litegrann, sen skrev han att jag nog inte ville höra det men han hade träffat någon. Min värld rasade o m g å e n d e och tårarna började rinna okontrollerat. Jag är inte en person som vill bli tröstad när jag gråter, av partner är det okej men utöver det - låt mig vara. Få vänner har sett mig gråta. Där och då blev det liksom hulkgråt, vännen frågade vad som var fel och sedan kramade hon mig och jag lät henne göra det. Jag snorade och grät ner hennes axel. Sedan den dagen får den där låten mig alltid alltid att tänka på det där brutala uppvaknandet/dumpandet. Det var nämligen första gången i mitt liv som en kille krossade mitt hjärta.


Mahna mahna - Mupparna
Hösten 2000. En tjej och en kille ligger nakna i en säng, har njutbart sex så det står härliga till. Det märks att det är nära mållinjen så att säga. En random låtlista spelas, helt okej blandning av musik faktiskt. Men så mitt i allt kommer denna låt. Mahna Mahna med Mupparna. Om vi båda kom av oss fullständigt för en kort stund, började skratta och sa "wtf?!". Bara upp och ta bort låten, försöka ta vid där vi slutade och fortsätta. Fortfarande lätt fnissandes över låtens plötsliga intrång i den annars så trevliga stunden. Ler åt minnet och det var trevligt att vi båda har/hade humor så att vi kunde skratta åt det där och då, trots att låtfan sabbade stämningen för en liten stund.. :)

Can you feel the love tonight - Elton John
Augusti 1995- december 1996. Jag var 11-12 år, hade en sköthäst som var min allra bästa vän. Lejonkungen var populär och där fanns denna låt med, jag fastnade genast för den. När jag pysslade om min sköthäst så brukade jag nynna den här låten för henne. Ibland satt jag i hennes krubba, med hennes stora tunga huvud vilandes i mitt knä medan jag strök henne i pannan nynnandes på denna låt. Det fick henne att slappna av, den fick mig att slappna av - det var mysigt. När hon tyvärr fick tas bort pga cancer i december 1996 så blev det så att varje gång jag hörde denna låt så började tårarna rinna på mig, jag saknade henne så. Jag saknar henne fortfarande, delar av mig kommer alltid att sörja henne hur många år som än passerar. Nuförtiden kan jag lyssna på låten utan att ögonen svämmar över, men jag tänker alltid på henne när jag hör den. Vacker låt, vacker häst, vackra minnen av våra mysiga stunder tillsammans.


There you'll be - Faith Hill
Hösten 2001Min dåvarande pojkvän var utomlands pga jobb i över en månad. Kändes som en evighets evighet, jag lyssnade mycket på denna låt då. Kontakten var sådär medan han var därborta, var inte speciellt billigt att ringa varandra då och eftersom han jobbade så var kontakten över internet relativt sporadisk. Deprimerande period. När man är tokkär och man är ifrån varandra så är det inte konstigt att saknad och längtan tar över ens sinnen rätt.. rejält.


Fuck her gently - Tenacious D
2002. Grejen med denna låt är att jag vet var jag befann mig första gången jag hörde låten. Jag stod i min dåvarande pojkväns hall, där hade han en stereo/whatever och låten spelades. Jag kunde inte göra annat än att skatta åt låten och sedan jag hörde den första gången där och då så har jag gillat den i all sin enkla snuskighet. Jag kan texten utan och innan, hör jag den så sjunger jag med. Svårt att låta bli!


The Reason - Hoobastank
2004. Lite för mycket känslor i omlopp i kroppen, mycket känslor som inte borde ha funnits där och som fick mig ur balans i tid och otid. Den här låten spelades flitigt, medan tankarna var fokuserade på en viss person som jag "valt bort" ur mitt liv och därför var jag olycklig som få. Ja, jag ältade mycket och har alltid gjort. Inget jag är stolt över och har jobbat hårt för att försöka bli kvitt den delen av mig. Hur som helst så påminner den här låten om den perioden i mitt liv. På gott och ont.


Losing my religion - R.E.M
2008-2009 och framåt. Jag och min dåvarande bästa vän brukade sjunga den här, i spelet Singstar till hans PS3. Det var den låt vi sjöng bäst och extremt synkade. Blev liksom "vår låt" bara därför då vi alltid sjöng den när vi lirade Singstar. Vi är inte vänner längre, men när jag hör låten så tänker jag på honom och alla spelstunder vi haft

Låt som inte är förknippad till något speciellt år, utan mer till en speciell person: 
 
Aldrig ska jag sluta älska dig - Jonas Gardell
När jag hör denna låt så tänker jag på en av mina vänner som jag träffat tack vare internet. Vi bor långt ifrån varandra så vi ses alldeles alldeles för sällan, men när jag hör den så tänker jag på henne. Både hon och jag var/är stora fans av Jonas Gardell, vi älskar låten. Jag sjöng in den här låten som en fil i min dåvarande mobil och skickade till henne. Det var stort. Jag sjunger inte gärna om någon hör, men för att visa hur mycket jag tyckte om henne som vän så sjöng jag den här låten för henne - om än via en fil och inte "live", men ändå. Det fina är ju att det inte gör något att man inte sjunger den perfekt - låter inte ens bra, men innebörden är desto finare.

Inser att den här listan med låtar kan bli hur lång som helst, jag stoppar här för denna gång.
Lär väl säkert skriva åtminstone ett liknande inlägg till någongång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ordet är fritt!
(Nästintill iallafall...)

Jag svarar på kommentarerna här i min blogg, himla fiffig funktion det där att kunna svara direkt på varje kommentar här på plats.