1 december 2013

Snart klar.

Idag var jag en sväng till ett köpcentrum för att handla de sista julklapparna. Har en sak kvar att köpa, men den kunde jag inte köpa där eftersom affären jag ska in på inte finns där utan nere på stan. Får ta mig ner någon dag och köpa den där allra sista julklappen. Beställt en del saker som redan kommit, idag köpte jag som sagt de sista (nästan då..) julklapparna, två rullar presentpapper och etiketter att sätta på paketen. Tejp och snöre (två rullar) finns hemma sedan innan.. har så att säga hamstrat tidigare år när det gäller sådana saker.

Lyxade också till det med att köpa mig själv en ny mössa och en stoooor temugg från Indiska, hade nämligen 75 kr i presentkort (Wrapp) att använda! Köpte även en mascara till halva priset tack vare wrapp-presentkort. Med tanke på att jag inte köpt en mascara på ett par år och den inte var vattenfast så ville jag ha en ny som är vattenfast. Kunde inte låta bli att slå till när det nu blev så billigt. Kände mig allmänt pank när jag begav mig hemåt, trots att jag inte köpt dyra saker. Äh, det är bara jul en gång om året - som tur är! ;)

Imorgon ska jag till stallet på morgonen/förmiddagen, har lunchfodringen och därefter ska jag hem för en dusch och lunch. Efter det ska jag ta mig ner på stan för att åka till Stockholm för att hänga med en vän några timmar. Det var länge sedan jag var där sist, förut sågs vi en gång i månaden - nu har det blivit mer sällan. Skärpning på oss! Hoppades på att hinna med tåget strax efter ett, men det är nog bara att glömma. Är rätt säker på att det blir strax efter två istället, mindre stress så.

I veckan som kommer är det lite olika saker inplanerade. På måndag är det ett kort besök på sjukhuset vid elvasnåret med F för att han ska få tuberkulosvaccin. Jag har intaget av hästar på eftermiddagen och därefter hem för en snabbdusch innan vi alla tre ska till en gemensam vän på middag. Det ser jag framemot, ses alldeles för sällan! Någon dag (tisdag? Onsdag?) ska jag ner på stan som sagt för att köpa den där sista julklappen och sätta in pengar på banken. På fredag ska jag jobba med början halv sex och slutar på lördag halv sex. Då ska jag flänga till stallet för att sedan skynda hem och packa inför resan till Ungern på söndag. Planet lyfter 07.00, med andra ord är det till att kliva upp "mitt i natten" för att åka till Arlanda i god tid. Blä. Men det är inte så mycket att göra åt, vi blir borta söndag till onsdag. Hemresan är på eftermiddagen, mycket bättre än i svinottan som på söndagen.

Just ja, de där sakerna som skulle till återvinningen - de kom iväg till återvinningen idag. Stora tjocka madrassen från sovrummet, en säck med blandat skräp från förrådet, en trasig torkställning, två icakassar med kläder till klädinsamlingen och en bilbarnstol som gjort sitt slängdes. Skönt att bli av med sådant som tagit upp mycket plats i förrådet (och sovrummet, tänker på madrassen..).

Min artonåriga brorsdotter skickade sms tidigare ikväll och frågade om hon kanske fick sova här efter krogbesök, hon var inte säker men ville kolla om hon fick ifall hon vill det. Hon bor sex mil härifrån, förstår att hon inte är sådär jättesugen på att åka tåg hem mitt i natten. Vi får se helt enkelt, hon skulle skicka sms när hon visste om hon ska sova över eller inte. Jag skämtade och sa att det blir utandningsprov i dörren innan hon får komma in. Hon svarade med "ska jag säga Hugo eller?". Jag skrev att det är ett måste. Skitunge. Vet inte ens om hon dricker (numera), men äh, oavsett vad så får hon sova här om hon vill det. Hon sover här några gånger per år, oftast pga skolan (börjar jättetidigt och vill kunna sova lite längre istället för att behöva kliva upp tidigt och åka tåg i 35 min + buss på det osv) men sist var det för att hon ville träffa oss pga saknad. :)

Apropå att "säga Hugo". Det bottnar i att hennes pappa tvingades säga det mitt i nätterna när han kom drällandes hem från fester när han var ung och fortfarande bodde hemma och mamma klev upp och mötte honom i köket innan han gick och lade sig. Hon låg vaken tills han kom hem och det hörde till att hon klev upp och gjorde "utandningsprov" på honom. Han var givetvis alltid full efter festerna och det visste hon mer än väl, men tja - det hörde till att de höll på sådär. Han brukade säga "Hugo" med en inandning istället för utandning. En gång struntade mamma i att kliva upp, trots att hon hörde att han kom hem. Den natten hade han svårt att sova. Det hörde som sagt till att hon skulle möta honom, skälla lite på honom och sen gå och lägga sig igen.. Haha!

Klockan är ett. Sova? Nä.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ordet är fritt!
(Nästintill iallafall...)

Jag svarar på kommentarerna här i min blogg, himla fiffig funktion det där att kunna svara direkt på varje kommentar här på plats.