8 april 2014

Det är dags.

När jag blev gravid så gick jag, som de flesta trots allt gör, upp i vikt. Vägde mer än jag någonsin gjort innan och kilona som dök upp försvann relativt snart efter förlossningen. Inte alla dock, en del hängde sig kvar och hänger sig kvar än. Enda gången jag varit nära (1,5kg ifrån) den vikt jag hade innan jag blev gravid var när jag varit magsjuk ett par dagar. Sedan har jag pendlat hejvilt, några kg upp och så ner igen och så upp. Tappade matlusten en längre period, gick ner (duh, såklart). Började med ny medicin och vips började jag lägga på mig en hel del igen.

Och det har bara fortsatt. Jag äter HELT fel saker och vid fel tider på dygnet. Jag har inget emot att väga mer än jag gjort innan, kroppen förändras med åren. Men nu har jag nått en punkt där jag trots allt ska skärpa mig och inte gå upp mer, helt enkelt för att jag vägrar köpa nya kläder bara för det här. För tillfället kan jag använda ett par jeans (nåja, två - men de sitter lite väl tajt) och så leggings/mjukisbrallor då förstås. Nog för att jag gillar jeans, men att ha samma par på sig jämt? Nej. Jag har andra byxor, men de passar inte i nuläget. Tröjorna passar dock. Än så länge.

Tanken är inte att banta som i att BANTA utan mer se över kosten och röra på mig mer. För min egen skull. För att slippa köpa nya kläder, för att jag äter så sjukt mycket onyttigheter att hälften vore nog. Jag har aldrig bantat hittills i mitt liv, har inga planer på att börja nu heller. Men om det är vad det är att "se över sin kost och röra på sig mer" så är det väl någon form av bantning. Även om jag inte gärna vill kalla det för det, kanske för att det på något sätt klingar negativt. Det är inte så det är, det är inte alltid negativt med bantning. Tyvärr har det varit och kommer alltid att vara så (misstänker jag) att det är många som "inte behöver" banta som gör det, för att de tror att de är tjocka eller liknande. Min gissning är att det där därifrån den negativa känslan kring bantning kommer, för att så många i min omgivning har bantat även när det utåt sett inte sett ut som om det behövs.. För att de inte sett det vi andra sett.

Så. Jag ska se över min kost, den är katastrofal i nuläget. Faktum är att jag tror att fler skulle må bättre om de såg över sin kost. För egen del kan jag ju börja med att införa ätförbud efter midnatt. Jag vet, det är sent bara det men ibland om jag sitter uppe sent vid datorn (säg.. runt ett eller så) så kan jag lätt gå och hämta en kaka eller fem att mumsa på vid datorn. Inte för att jag är hungrig utan "bara för att". Det är sådana saker jag måste sluta med. Det är inte bra på något sätt, gör mer skada än nytta i det långa loppet. Jag ska trots allt släpa runt på den här kroppen i många år till..

Sonen gillar iofs att jag har lite "mjuk hud" i midjetrakten/magtrakten. Han nyper så gärna i det. Hm. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ordet är fritt!
(Nästintill iallafall...)

Jag svarar på kommentarerna här i min blogg, himla fiffig funktion det där att kunna svara direkt på varje kommentar här på plats.